Månedens Sjåfør – Magne Ivar Rokoengen

Magne Ivar Rokoengen sørger for at lager-området på Kulia er på stell. Innimellom bidrar han også langs landeveien, og har vært ute en såkalt vinternatt før.

22. oktober 2018
Av: Thomas Bergstøl

Hei Magne Ivar, står til?

Jo, bare fint, det er mye som skjer for øyeblikket.

Så bra - hvor lenge har du vært i VT?

Det er ikke like lenge som mange av de andre, hehe, jeg har vært her i litt over et år. Jeg kom da fra en jobb hos Moseid Bakeri, hvor jeg var sjåfør og lager-medarbeider.

Aha – da tipper jeg du tidligere fikk mye godt til lunsj iallefall. Hvilke ruter kjører du?

Jeg er for det meste mannen på terminalen her på Kulia. Jeg sørger for at lagerområdet her ser bra ut, og jeg forsøker å holde orden på alt godset som skal lastes og losses. Det er en allsidig, spennende og variert jobb.

Men av og til er jeg også ute på landeveien. Jeg bistår som regel når det oppstår behov. Det er mye truck-kjøring her på terminalområdet, men tidligere har jeg også kjørt lastebil og alt sammen – bare unntatt buss, så jeg kjenner også til det livet på veien.

Har du noen artige opplevelser fra landeveien?

Ja, jeg har det, det er særlig en hendelse som sitter i meg. Det var vel for en 10-11 år siden, den vinteren E18 ble stengt i deler av Aust-Agder fordi det snødde så inni hekken.

Dette var før jeg begynte i VT, og jeg ble spurt om å kjøre et lass til Stavanger. Jeg takket ja, og fikk mange kommentarer på om jeg turte dette i et slikt vær. Jeg passet på kjettinger, og la i vei.

Når jeg kom forbi Lyngdal og nærmet meg Flekkefjord kunne jeg ta av kjettingen, da ble jeg møtt med fønvind og fire plussgrader. På returen var det på med kjettinger igjen. Væromslaget var enormt.

Turen pleier å ta ni timer, denne tok 13. Men det var utrolig gøy, for jeg klarte oppgavene alene i bilen, i tillegg gjennom et vanvittig vær. Det gjelder å ha tro på seg selv av og til.

Enig. Hvilken rasteplass langs veien vil du anbefale?

Østerholt heia på grensa mellom agder og telemark, den ligger litt tilbaketrukket fra veien også, så der kan man ta en middagslur hvis det kniper.

Hva tenker du om omorganiseringen fra det gamle til det nye i VT?

Endringer må gå seg til, og jeg tenker man bør bruke det beste fra den nye og gamle organiseringen. Jeg satser på at det kommer til å gå bra, og jeg tror endringene vil bli bra med tiden. Vi gjør oss stadig nye erfaringer, og det er viktig.

Hva liker du best med jobben din?

Det beste med å jobbe i VT er at arbeidshverdagen er variert og allsidig. Det var også viktig for at jeg i det hele tatt begynte i denne stillingen.

Jeg får gjort mange forskjellige arbeidsoppgaver, med forskjellig type ansvar. Jeg kan for eksempel bruke tid på å finne ut av hvordan prosedyrer og oppgaver kan effektiviseres, noe jeg er veldig glad i. Dette er rett og slett en lidenskap for meg, og det å kunne være med på å forme hvordan vi kan jobbe smartere er noe jeg setter stor pris på. 

En god egenskap!

Haha, jeg håper det!